Konduktor atau Penebat


Konduktor 
                                                                                               
1) Bahan yang mengalirkan elektrik atau haba.

2) Semua logam ialah konduktor elektrik dan haba.

3) Karbon ialah bahan bukan logam yang merupakan  

    konduktor elektrik.

4) Contoh konduktor:

                                    pembaris keluli
                                           karbon

Penebat
1) Bahan yang tidak mengalirkan elektrik atau haba.

2) Bahan bukan logam ialah penebat bagi elektrik dan haba kecuali karbon.

3) Contoh penebat:

                                     pembaris kayu
                                       sikat plastik

11 comments:

sarang ilmu said...

BAHAN YANG MEMBANTU RAKAN LAIN ...

Unknown said...

Terima kasih ye..Cikgu Mimi...saya sekarang dalam projek Konduktor dan Penebat Elektrik..sekarang saya sudah faham macam mana mahu buat
.....

Unknown said...

Terima kasih ye..Cikgu Mimi...saya sekarang dalam projek Konduktor dan Penebat Elektrik..sekarang saya sudah faham macam mana mahu buat
.....

Aa said...

Assalam cikgu . tumpang tanya .kalau soalan amali . ayat dia "semua logam konduktor elektrik , tetapi bukan semua konduktor elektrik logam" kalau nak bt tujuan dia , macammana ye ?

kemp sonneratia said...
This comment has been removed by the author.
rita said...

alat apakah penebat haba yg baik

Nur Izzma Hanis Abdul Halim said...

Terima kasih ye Cikgu Mimi sekarang saya dah faham tajuk konduktor dan penebat nih.

Nur Izzma Hanis Abdul Halim said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Terima kasih ye cikgu. Saya gu akan sebagai rujukan murid pendidikan khas saya

Unknown said...

Minyak masak konduktor elektrik atau tak?

Unknown said...

Nyatakan keperluan utama bahan penebat pada sesebuah mesin atau peralatan berkuasa elektrik yg digunakan ?? Sila jawab cikgu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...